Na úvodní stránku





Zkušenosti a postoje mladých lidí ke koronaviru

TAMeK

2020-10-26

Různé

Přečteno: 855


V současné době nás sužuje druhá vlna pandemie koronaviru, která už podruhé téměř zastavila život v ČR.


Tomuto tématu, ale i postojům mladých lidí se věnuje projekt National Pandemic Alarm, popsaný poměrně podrobným způsobem serverem Adam.CZ, který vydává Česká rada dětí a mládeže.

 

Projekt mapuje situaci v pěti sledovaných evropských zemích Polsku, Maďarsku, Slovensku, Bulharsku a v České republice.

 

Za kratší dobu než jeden měsíc stoupla míra osobní zkušenosti s koronavirem v ČR z 27% na 44% a je nyní nejvyšší ze sledovaných zemí. Důeprůzkumu, který probíhal 16. až 18. 10. 2020 se ale většina respondetů nehodlá nechat očkovat. Za největší panikáře průzkum označuje Poláky. Hned druzí za nima jsou Češi, naopak nejméně panice podléhají Bulhaři.

 

Větší míru zkušenosti mají podle průzkumu ženy a mladí vě věku 15 až 24 let. Se všemi vládními opatřeními (nebo alespoň s většinou z nich) souhlasí necelá polovina lidí (přesněji 46 %), jsou to častěji lidé, kteří se obávají o zdraví své nebo svých blízkých. Další skupinu tvoří lidé, kteří souhlasí pouze s některými opatřeními (45 %). Vyloženě odmítavý postoj vůči postupu vlády má pak necelá desetina lidí.

 

Nejvíce negativních hlasů k přijatým opatřením zaznívá proti uzavření škol, zejména prvního stupně ZŠ, a také proti uzavření restaurací. Následuje omezení sportovních, kulturních akcí a nošení roušek. Zatímco uzavření škol a omezení kulturních akcí trápí častěji ženy, omezení sportovních akcí vnímají hůře muži. „Zajímavé je, že mladí lidé do 29 let častěji uvádějí, že jsou nespokojeni s uzavřením restaurací, a nikoliv s uzavřením škol,“ cituje server Adam.CZ Jana Tučka, jednatele ENP a ředitele STEM/MARK.

 

Server Adam.CZ dále informuje, že všechna nařízení vlády bez výjimky dodržuje šest z deseti lidí a považuje to za správné. Opět jsou to především ti, kteří se bojí o zdraví své nebo svých blízkých. Čtvrtina lidí je pak dodržuje pouze z donucení, vyhýbají se tak případné pokutě či konfliktu. Jsou to častěji mladí lidé do 29 let. Ostatní dodržují jen ta nařízení, která považují za důležitá či smysluplná. Vyložených odmítačů je pouze minimum.

 

V současné situaci se Češi nejvíce obávají nákazy (70 %) či hospitalizace (59 %) svých blízkých. O něco méně lidí se strachuje o své vlastní zdraví (52 %). Nejméně lidí uvádí, že se v důsledku nákazy koronavirem, obává o svůj vlastní život (31 %). Častěji jsou to starší lidé nad 60 let.

 

Podobně jako u strachu z nákazy se lidé obávají nejvíce o své blízké – tak i u ekonomických dopadů protiepidemických opatření myslí na rodinu či přátele – snížení jejich osobních příjmů (63 %) či finančních potíží (50 %). Až pak následuje obava o své vlastní příjmy (48 %). Čtvrtina Čechů má strach, že přijde o zaměstnání.

 

Z výroků, které agentura předložila účastníkům výzkumu, souhlasí nejvíce lidí s tím, že s ekonomickými důsledky epidemie koronaviru se bude svět potýkat ještě mnoho let (88 %), stejně tak s virem jako takovým (79 %). S tím souvisejí i různá omezující opatření, která budou dle respondentů platit ještě několik let (62 %). Více než polovina lidí se domnívá, že byl covid-19 vytvořen v laboratoři a také že bude příští rok vyvinuta účinná vakcína. „Stále přetrvává určitá skepse či obava vůči očkování či vakcíně. Očkovat by se nechaly jen dvě pětiny Čechů, především starší lidé nad 60 let a ti, kteří se obávají o své zdraví nebo o zdraví svých blízkých. To ukazují i jiné výzkumy STEM/MARK na Českém národním panelu,“ doplňuje Jan Tuček, jednatel ENP a ředitel STEM/MARK.

 

Celý článek i s podrobnými grafy najdete na http://www.adam.cz/clanek-2020100050-national-pandemic-alarm-mira-osobni-zkusenosti-s-covidem-19-v-cr-narostla-je-nejvyssi-ze-sledovanych-zemi.html.


Sdílet na Facebooku

Zpět


Provozuje Internet mládeži, z.s.
Vytvořil Ing. Miloslav Fuček - MF SOFT
Všechna práva vyhrazena ©2012-2023
Kopírování částí webu či přebírání částí textu není povoleno bez souhlasu majitele webu.

Dnes je úterý
16.04.2024






reklama: bb.billboard.cz